Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

Comencen les obres del nou corredor amb carril de bus ràpid BRCAT i via ciclista entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui

#Mobilitat i Transport

25/11/2025

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va visitar dissabte l’inici de les obres del BRCAT entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui.

 

L’àmbit d’actuació protegirà l’espai verd que fa de pantalla natural entre la carretera i els primers habitatges del municipi.

 

Les obres configuraran un eix de priorització del bus i una via ciclista, alhora que mesures de seguretat viària i tindran un termini de 18 mesos.

 

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va visitar, aquest dissabte [22 de novembre] l’inici de les obres per configurar un corredor d’autobús ràpid i via ciclista a la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui, acompanyada dels alcaldes de Caldes de Montbui i Sant Feliu de Codines i de la tercera  tinenta d’alcaldia i regidora de Via pública i urbanisme de Palau-solità i Plegamans Naomi Mora.

 

L’obra consistirà en la configuració d’un nou corredor mitjançant l’execució de carrils exclusius per a la priorització de l'autobús (BRCAT) i una via per a ciclistes i vianants adjacents a la carretera C-59 entre la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans i la intersecció sud de Caldes de Montbui. Els treballs, que suposaran una inversió de més de 14 MEUR, tindran un termini d’execució previst de 18 mesos.

 

A l’acte d’inici de les obres la regidora d’Urbanisme i via pública, Naomi Mora, va explicar que “des de Palau-solità i Plegamans hem treballat estretament amb els veïns i veïnes més pròxims a l’actuació  perquè aquest projecte encaixés de la millor manera possible en el nostre municipi. La Generalitat i l’equip tècnic del projecte han atès aquestes consideracions que es tradueixen en modificacions directes en l’obra, per fer-la més adequada i més respectuosa amb el nostre entorn.

Primer, el carril bici, just a l’entrada del municipi, connectarà directament amb la trama urbana, evitant així envair la zona verda i preservant un espai natural molt estimat. Segon, s’han garantit lectures sonores abans i després de les obres. I tercer, hem aconseguit que l’àmbit d’actuació no superi la línia de les adelfes, mantenint aquest límit com a protecció de l’espai verd que fa de pantalla natural entre la carretera i els habitatges.

Aquests avenços són el resultat d’un diàleg i reunions constants, i per això avui també és un dia per reconèixer aquesta feina compartida”.

Aquest corredor BRCAT i la nova via ciclista -va valorar la regidora-, són una oportunitat per avançar cap a un model de mobilitat més sostenible, més segur i més eficient. I sobretot, per fer-ho sense perdre de vista el més important: la seguretat de les persones”.

 

Actualment, el tram del corredor de la C-59 entre aquests dos municipis compta amb 287 expedicions d’autobús diàries i 10 expedicions/sentit en hora punta. En concret, el nou corredor permetrà reduir a més de la meitat –de 9 minuts a 4– el temps de trajecte en bus en hora punta.

 

L’actuació, que abasta un tram de 3 quilòmetres de longitud, s’emmarca en la xarxa de corredors que la Generalitat està desplegant arreu del territori entre municipis del mateix sistema urbà amb alts nivells de trànsit on es vol potenciar el transport públic i la mobilitat descarbonitzada com a alternativa competitiva al vehicle privat. Es preveu que aquesta actuació permeti alliberar uns 1.000 vehicles diaris de trànsit en aquest eix.

 

Seguretat i fluïdesa de la circulació

 

Es preveuen millores per afavorir la fluïdesa del trànsit, com un doble carril d’entrada a les rotondes, i un nou ramal de connexió directa des de l’avinguda Catalunya (B-143) cap a la C-59 en sentit Barcelona, a la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans.

 

I a l’entorn de la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans, al marge esquerre, es millorarà el drenatge de la C-59 i es disposarà pantalla acústica per a la protecció de les edificacions en aquest entorn.

 

A més de la promoció de la mobilitat activa i sostenible, el projecte inclou una sèrie d’actuacions per millorar la seguretat viària en aquest eix. En concret, a l’àmbit de la urbanització de Can Valls-Torre Negrell, a Caldes de Montbui, es construirà una nova rotonda a l'actual cruïlla en T que dona accés a la urbanització i s'executarà un nou pas de vianants semaforitzat amb polsador per a la nova configuració de les parades d'autobús, que disposaran d’apartadors.

 

Addicionalment, es preveu la construcció d’una rotonda a l’actual intersecció en T entre la C-59 i l’avinguda de Pi i Maragall de Caldes de Montbui.

 

Així mateix, s’implantarà un sistema de separació dels dos sentits de circulació i s’eliminarà el gir a esquerres d’accés a la C-59 a la intersecció amb la carretera BV-1424. 

 

Comparteix aquest contingut