Resum dels acords del Ple municipal ordinari del 29 de maig de 2025
1/6/2025
El Ple insta al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la creació d’una nova línia educativa a l’Escola Pública Folch i Torres per al curs vinent, amb l’objectiu de garantir la llibertat d’elecció de centre de les famílies i fer front al creixement poblacional del municipi.
[El passat dijous dia 29 de maig] es va celebrar al Saló de Plens de la Casa Consistorial la sessió del Ple corresponent al mes de maig de 2025. Es pot escoltar l’àudio a Ràdio a la carta de Ràdio Palau i veure íntegra la sessió al canal de YouTube de l’Ajuntament.
Abans de l’inici del Ple, l’alcalde Oriol Lozano, va denunciar els atacs indiscriminats sobre els civils palestins i va demanar una resposta immediata de la comunitat internacional per posar fi a aquesta barbàrie.
Aquest és el resum dels acords del Ple seguint els punts de l’ordre del dia:
- APROVACIÓ PER UNANIMITAT DE L’ACTA DE LA SESSIÓ DEL PLE DE DATA 24/04/2025.
- APROVACIÓ DE CRÈDIT EXTRAORDINARI/SUPLEMENT A CÀRREC DE ROMANENT DE TRESORERIA I NOUS INGRESSOS I TRANSFERÈNCIA ENTRE DIFERENTS PROGRAMES.
S’incorporen a través de romanent de tresoreria 111.396,55 euros a la partida de maquinària i instal·lacions fotovoltaiques a l’hora que es reconeixen com a nous ingressos 334.189,66 euros. Aquesta operació serveix per dotar amb finançament municipal diversos projectes per la instal·lació de plaques fotovoltaiques que han estat finançades per la convocatòria Renovables 2030 de la Diputació de Barcelona.
Votació: Sí: 13 (ERC 9, PSC 3, Cs 1), Abstenció: 1 Junts x Palau 1
- ES DÓNA COMPTE DE LA MOROSITAT I PAGAMENT MITJÀ A PROVEÏDORS EL 1r TRIMESTRE DE 2025.
L’índex de morositat de l’Ajuntament se situa en 38,02 dies, inferior als 60 dies màxim que marca la llei així com el període mitjà de pagament als proveïdors ha estat de 12,39 dies, inferior als 30 dies que marca la llei.
- ES DÓNA COMPTE DE L’EXECUCIÓ TRIMESTRAL AL 1r TRIMESTRE 2025.
- S’APROVA PER UNANIMITAT EL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2025 DE L’AJUNTAMENT.
El Pla Estratègic de Subvencions 2025 a la seu electrònica i al Portal de Transparència de l’Ajuntament des de l’endemà de la data de la seva aprovació i fins a la finalització de la seva vigència.
- S’APROVA PER UNANIMITAT EL PROJECTE DE REHABILITACIÓ ENERGÈTICA DE L'ENVOLTANT TÈRMIC I DE CLIMATITZACIÓ DEL CENTRE CÍVIC.
El Centre Cívic és un equipament clau, però que actualment no garanteix les condicions mínimes de confort tèrmic. No disposa de cap sistema de climatització ni ventilació o de protecció solar adequada. El projecte s’estructura en 3 fases: la primera, la instal·lació de climatització i ventilació amb bombes de calor d’alta eficiència i sistema de ventilació amb recuperador de calor; la instal·lació fotovoltaica per autoconsum col·lectiu per reduir el consum elèctric i les emissions i per últim l’obra civil per millorar l’eficiència energètica amb substitució de finestres, portes i aïllaments de façana i coberta. En la seva presentació, el regidor d’Innovació i eficiència energètica, Sergi Plaza, va valorar el conjunt d'aquesta actuació no només per millorar el confort tècnic sinó per reafirmar l’aposta clara per l’eficiència energètica, la reducció del consum i el compromís medio-ambiental i social de l’Ajuntament.
El pressupost total de l’actuació és de 572.788,96 euros. Tot i que ara no es disposa de partida pressupostària per la seva execució, l’aprovació del projecte és un pas clau per estar preparats per presentar-lo a noves convocatòries de subvencions o per executar-lo de forma total o parcial quan es doni aquesta disponibilitat.
En paraules del regidor Sergi Plaza, aquest projecte no només respon a una necessitat real sinó que representa una inversió estratègica en sostenibilitat, confort per a totes les persones usuàries del Centre Cívic.
- ES DÓNA COMPTE DE LA PROPOSTA, APROVADA PER LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE DATA 15 DE MAIG DE 2025, D’ESMENA D’ERROR MATERIAL DETECTAT EN EL QC CORRESPONENT A L’EXECUCIÓ DE LES OBRES DE CONSTRUCCIÓ DEL COMPLEX ESPORTIU AMB PISCINES A PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS.
- S’APROVA PER UNANIMITAT LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL ERC-AM, AMB L’ADHESIÓ DE LA RESTA DE GRUPS POLÍTICS DEL CONSISTORI, PER DEMANAR LA CREACIÓ D’UNA NOVA LÍNIA A L’ESCOLA PÚBLICA FOLCH I TORRES, PER GARANTIR LA LLIBERTAT D’ELECCIÓ DE CENTRE I DONAR RESPOSTA AL CREIXEMENT DEMOGRÀFIC DEL MUNICIPI.
En la defensa de la moció, la regidora d’Educació Helena Pou, va expressar la voluntat de l’Ajuntament de defensar els drets i necessitats de les famílies especialment pel que fa a la llibertat d’elecció de centre i qualitat de sistema públic d’ensenyament. L’obertura d’una nova línia educativa a l’Escola Folch i Torres tindria un efecte positiu en el conjunt de les escoles públiques per reduir les ratios per aula i atendre amb més garanties la matrícula viva.
En aquest sentit, s’han mantingut des de l’Ajuntament contactes amb Serveis Territorials del Vallès Occidental per traslladar aquesta petició i demanar l’obertura d’una nova línia a l’Escola Folch i Torres.
En el context actual, constatem que l’oferta educativa pública actual al municipi serà insuficient per donar resposta a la demanda de places escolars en el segon cicle d’educació infantil i primària. De manera particular, l’Escola Pública Folch i Torres ha esdevingut un centre de referència per a moltes famílies que, tanmateix, es veuen frustrades per la manca de places disponibles i per la no assignació d’aquest centre en el procés de preinscripció, vulnerant de facto el principi de llibertat d’elecció de centre educatiu. La situació requereix una resposta clara i decidida per part de l’Ajuntament i del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, per tal de garantir que cap infant del municipi quedi exclòs del centre educatiu escollit per la seva família per manca de previsió o planificació.
Per tot això, el Ple de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans acorda:
- Instar al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la creació d’una nova línia educativa a l’Escola Pública Folch i Torres per al curs vinent, amb l’objectiu de garantir la llibertat d’elecció de centre de les famílies i fer front al creixement poblacional del municipi.
- Reclamar a la Generalitat que actualitzi l’estudi de planificació escolar del municipi, tenint en compte les dades demogràfiques recents i l’increment de famílies amb infants en edat escolar.
- Comprometre’s, per part del consistori, a posar a disposició del Departament d’Educació els recursos i espais municipals que puguin facilitar l’ampliació de l’oferta educativa pública.
- Donar trasllat d’aquest acord al Departament d’Educació, al Consell Escolar Municipal i a les AFA del municipi.
La moció, aprovada per unanimitat, va comptar amb l’adhesió i el suport total de les diferents forces polítiques del Ple. L’alcalde Oriol Lozano; mostrà la satisfacció per aquest suport, reafirmà la reivindicació justa que l’Ajuntament ha demanat en diferents ens territorials i l’esperança que es resolgui positivament.
- S’APROVA PER UNANIMITAT LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL ERC-AM, AMB L’ADHESIÓ DEL GRUP MUNICIPAL PSC-CP, PER DEMANAR A LA UNIÓ EUROPEA QUE ABORDI DE FORMA URGENT I AMB PERSPECTIVA LOCAL EL PROBLEMA DE L’ACCÉS A L’HABITATGE EN ELS MUNICIPIS.
L’accés a un habitatge digne, assequible i sostenible és un dret fonamental. Malgrat això, la crisi de l’habitatge a Europa s’ha accentuat en els darrers anys, amb un augment dels preus, una oferta limitada d’habitatges socials i assequibles, i una creixent exclusió residencial que afecta especialment les persones joves, famílies vulnerables i col·lectius amb baixos ingressos.
Segons el dictamen del Comitè Econòmic i Social Europeu (CESE) sobre habitatges socials, dignes i assequibles en la UE (Dictamen d’iniciativa C/2025/771), aquesta situació no pot ser resolta únicament pel mercat, sinó que requereix una actuació pública decidida i coordinada en l'àmbit europeu, estatal, autonòmic i local.
La regidora d’Habitatge, Patricia Freire, va presentar la moció posant èmfasi en el fet que cal situar l’habitatge com un bé comú, i no com un simple actiu especulatiu. L’habitatge digne, sostenible i assequible ha de ser una prioritat política de primer ordre per garantir la cohesió social i el dret a una vida digna per a tota la ciutadania.
D’acord amb aquesta problemàtica general, les diferents administracions han plantejat accions per aportar solucions a curt, mitjà i llarg termini que permetin abordar la crisi d'habitatge i garantir l'accés a un habitatge digne per a tota la ciutadania.
La voluntat dels ens locals per a ser part activa de la solució és indubtable, però calen recursos que faciliten el desplegament de totes les mesures que facin possible un augment del parc públic d’habitatge, i més enllà de les propostes estatals, autonòmiques i locals, és imprescindible la implicació de la Unió Europea en aquest problema que afecta de forma general els territoris que la conformen.
És per tot això que el ple de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, proposa l’aprovació de la present moció, amb els següents acords:
- Instar a la Comissió Europea a exceptuar la despesa pública en habitatge social i assequible de titularitat pública de les regles fiscals presents al Pacte d’Estabilitat i Creixement de la Unió Europea.
- Cal emfatitzar la necessitat de consolidar l’efectiva participació de les ciutats en el disseny, presa de decisions i implementació de les polítiques públiques europees en matèria d’habitatge, a través d’un mecanisme de coordinació estable a escala tècnica i política.
- Instar a la Comissió Europea i al Banc Europeu d’Inversions a augmentar significativament els recursos financers destinats a la construcció i rehabilitació d’habitatge i a fer-ho de manera que les ciutats puguem ser destinatàries directes dels fons, a banda dels governs nacionals i regionals, en tractar-se del nivell de govern més proper a la ciutadania i amb un coneixement més detallat de les necessitats específiques dels ciutadans i ciutadanes.
- Instar a la Comissió Europea a iniciar una reforma dels ajuts d’Estat que permeti cobrir un major segment de la població en la inversió d’habitatge, no només pel que fa a habitatge social sinó també assequible, perquè cal fer efectiu el dret a l’habitatge per a tots els ciutadans i ciutadanes que no el tenen garantit.
- Instar a la Comissió Europea que doti als estats membres de la flexibilitat necessària perquè els fons del mecanisme de Recuperació i Resiliència que corrin el risc de no ser executats a temps puguin ser directament redirigits a les ciutats per a finançar projectes de construcció i rehabilitació d’habitatge, en particular en aquells estats membres on el percentatge del parc públic no arriba a la mitjana de la Unió Europea.
- Instar a la Comissió Europea a desenvolupar un marc regulador que faciliti l’adopció de normes en l'àmbit dels estats membres i de les seves administracions subsidiàries, pel que fa a la regulació dels lloguers turístics i de temporada i per combatre l’especulació financera en la compra d’habitatge.
- Fer arribar aquest acord al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Govern de l’Estat espanyol, a la Comissió Europea, a la resta d’institucions de la Unió Europea i al Comitè Econòmic i Social Europeu.
- S’APROVA LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL ERC-AM, PER DENUNCIAR I GARANTIR LA PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA INSTITUCIONAL MASCLISTA.
La violència institucional és una forma de violència estructural que es manifesta quan les institucions públiques, mitjançant accions o omissions, vulneren els drets humans de les persones. Aquesta violència pot adoptar formes diverses, com ara el tracte discriminatori, la manca de diligència deguda, la revictimització o la desprotecció de les víctimes.
Les dades publicades indiquen que, mentre la mitjana espanyola d’ordres de protecció aprovades respecte a les sol·licitades voreja el 70%, a Catalunya no arriba al 50%. És una realitat general dels jutjats, però la dada més rellevant és la del Jutjat núm. 2 de Violència sobre la Dona de Barcelona, que l’any 2024 només va aprovar el 17% de les ordres de protecció sol·licitades. L’Observatori de Violències Institucionals Masclistes (OVIM) a l’Estat espanyol, en el seu primer any de vida, ha posat en relleu que el 50% de les denúncies rebudes corresponen a Barcelona, el 10,3% de Madrid i el 6,8% a Tarragona. Aquestes xifres posen de manifest una pràctica especialment restrictiva i poden constituir un indici de desprotecció institucional greu envers les dones i infants víctimes de violència masclista.
És imprescindible que les institucions públiques vetllin perquè l’Administració de justícia no reprodueixi esquemes patriarcals ni contribueixi a perpetuar la impunitat de la violència masclista.
Per tot això, el Ple de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans acorda:
- Rebutjar qualsevol forma de violència institucional masclista, especialment la que es pugui exercir contra les dones i infants víctimes de violència masclista en l’àmbit judicial.
- Instar el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) a obrir una investigació sobre el funcionament dels jutjats de Violència sobre la Dona per tal d’aclarir si s’hi estan produint vulneracions de drets fonamentals.
- Instar al govern de la Generalitat i al de l’Estat espanyol a implementar una formació obligatòria i contínua en perspectiva de gènere per a tot el personal judicial, amb especial atenció als jutjats de violència sobre la Dona.
Votació: SI: 13 (ERC 9, PSC 3, Junts x Palau 1), Abstenció: 1 (Cs 1).
- S’APROVA PER UNANIMITAT LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL ERC-AM, RELATIVA A LA IMPLEMENTACIÓ D'UN SERVEI D'URGÈNCIES 24H DE SALUT MENTAL AL BAIX VALLÈS.
La moció per la implementació d'un servei d'urgències 24 h de salut mental al Baix Vallès.
La necessitat d'atenció en matèria de salut mental continua: Amb una població potencial de 165.000 pacients en el Baix Vallès, és fonamental disposar de serveis d'urgències disponibles les 24 hores per garantir que tots els residents tinguin accés a atenció mèdica quan la necessitin, independentment l'hora del dia. També donaria seguretat i tranquil·litat per a la comunitat, saber que hi ha serveis mèdics disponibles en tot moment brinda seguretat i tranquil·litat a la comunitat, especialment en situacions d'emergència on cada minut compte. Cal continuar donant resposta a la demanda creixent. Amb l'augment de la població i les necessitats d'atenció mèdica, és crucial adaptar els serveis de salut per a satisfer la demanda actual i futura, assegurant que tots els residents tinguin accés equitatiu a l'atenció mèdica de qualitat.
D'acord amb això el Ple municipal de Palau-solità i Plegamans acorda:
- Reclamar al Servei Català de la Salut un acord amb la Fundació Sanitària Mollet per a poder disposar d'un servei d'urgències 24 h en salut mental a l'Hospital de Mollet i al nou CUAP de Santa Perpètua de Mogoda.
- Habilitar un espai per a disposar d'un servei d'ingrés a l'Hospital de Mollet.
- Traslladar els presents acords al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, a la Fundació Sanitària Mollet i a les entitats Suficientment, AFIMOIC, als sindicats UGT i CCOO i a la Taula de Salut Mental del Vallès Oriental i als mitjans de comunicació.
- S’APROVA PER UNANIMITAT LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL ERC-AM, AMB L’ADHESIÓ DEL GRUP MUNICIPAL PSC-CP, AMB MOTIU EN COMMEMORACIÓ DEL DIA INTERNACIONAL CONTRA la LGTB-fòbia.
El 17 de maig és el Dia Internacional contra l’LGTBI-fòbia, i va ser en aquesta data, el 1990, quan l’Assemblea General de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va retirar l’homosexualitat de la llista de malalties mentals. Aquest fet representa un pas històric en la lluita pels drets de les persones LGTBI+.
Tot i els avenços legislatius globals, tal com mostra l’Informe 2024 de l’Associació Internacional de Persones LGTBI (ILGA), en un terç del món (32%) i en 62 estats, encara es criminalitzen les relacions entre persones del mateix sexe. En set països està vigent la pena de mort i en cinc més no hi ha seguretat jurídica.
L’onada reaccionària és preocupant, tant en l’àmbit europeu com internacional. Cal fer una menció especial a les accions contra les persones LGTBI+ del nou govern dels Estats Units, com el trasllat de dones trans a presons masculines, la prohibició del canvi de gènere en passaports i de les competicions esportives femenines, la reducció del pressupost del pla contra la sida (PEPFAR) i l’eliminació de programes estatals de diversitat afectiva, sexual i de gènere.
El Dia Internacional contra l’LGTBI-fòbia ens anima a continuar lluitant contra les violències que pateixen les persones que no encaixen en els paràmetres normatius de sexualitat i gènere, i ens reafirma en el nostre compromís amb la defensa dels drets humans de les persones LGTBI+. Fem una crida a tota la ciutadania perquè se sumi als actes reivindicatius dels seus municipis, denunciï qualsevol acte LGTBI fòbic, i se senti orgullosa de formar part de comunitats on la diversitat afectiva, sexual i de gènere es visqui amb llibertat i sense por.
Davant això, el Ple l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, acorda:
- Donar suport al manifest i a la celebració del Dia Internacional contra l’LGTBI fòbia.
- Continuar treballant per enfortir les polítiques d’acció contra l’LGTBI-fòbia als nostres pobles i ciutats.
- Traslladar el present acord a la mesa del Parlament, als grups polítics del Parlament de Catalunya, a les Diputacions catalanes, als Ajuntaments de la demarcació de Barcelona i a les entitats que formen part del Grup de Treball sobre la LGTBI-fòbia del Parlament de Catalunya.
- S’APROVA PER UNANIMITAT LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL JUNTS PER PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS-COMPROMÍS MUNICIPAL, PER SOL·LICITAR LA CORRECTA SENYALITZACIÓ DEL CASTELL DE PLEGAMANS A LA C-59.
El Castell de Plegamans, propietat de I ‘Ajuntament, és un casal d’estil gòtic construir entre els segles XIV i XV que, posteriorment, ha sofert moltes modificacions.
Declarat bé cultural d’interès nacional és l'element patrimonial més emblemàtic de Palau-solità i Plegamans. Des de 1995, any que va finalitzar la restauració del Castell, funciona com a seu central de la Fundació Folch i Torres.
Tot i aquests fets remarcables, l'anunci, senyalització i retolació de la ubicació exacta del Castell no consta a la C-59 ni tampoc a la C-155, en cap de les dues direccions, amb la qual cosa, Inexistència d’aquest equipament municipal passa totalment desapercebuda pels visitants del poble. Molt probablement, el CasteII de Plegamans, deu ser dels pocs de Catalunya que no disposen d'una adequada senyalització en les principals vies d'entrada al poble com sí que passa en altres viles i ciutats. A més, cal recordar que de forma anual si celebra l'exitosa fira del Mercat Medieval, que té com a seu principal el mateix Castell de Plegamans.
Per tot el que s'ha exposat, el ple acorda:
- Instar els serveis tècnics corresponents de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans perquè es posin en contacte amb la Direcció General de Turisme a fi i efecte de registrar la sol·licitud formal i es porti a terme al més aviat possible l'estudi i classificació del tipus de recurs que correspon al conjunt format pel Castell i la Fundació Folch i Torres.
- Una vegada feta la corresponent classificació, es porti a terme les senyalitzacions corresponents del tipus promocional, informatiu i senyalització més convenients.
- ES DÓNA COMPTE DE LES RESOLUCIONS EMESES PER L'ALCALDIA I ACORDS DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DES DE L'ÚLTIMA SESSIÓ PLENÀRIA.
- NO HI HA PROPOSTES D’URGÈNCIA.
Els acords del Ple es poden consultar al web de l’Ajuntament i trobareu el text íntegre de les mocions aprovades a:
https://www.palauplegamans.cat/pag1091/aju-con-seu-mocions-de-ple.htm
Comparteix aquest contingut