Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

Resum dels acords del Ple municipal ordinari del mes de novembre de 2025

#Participacio

1/12/2025

El Ple aprova inicialment el Pressupost general de l’Ajuntament per a l’exercici econòmic 2026, de 21.035.299,48 euros; una xifra molt similar a la de l’any passat si descomptem l’import del préstec per la construcció del nou complex esportiu amb piscines. 

 

[El passat dijous dia 27 de novembre] es va celebrar al Saló de Plens de la Casa Consistorial la sessió del Ple corresponent al mes de novembre de 2025. Es pot escoltar l’àudio a Ràdio a la carta de Ràdio Palau i veure íntegra la sessió al canal de You Tube de l’Ajuntament.

 

Abans d’iniciar el Ple, les regidores dels diferents grups del consistori han fet lectura de la declaració institucional del 25 N, amb motiu del Dia internacional per l’erradicació de la violència contra les dones.

 

Aquest és el resum dels acords del Ple seguint els punts de l’ordre del dia:

 

1. APROVACIÓ PER UNANIMITAT DE L’ACTA DE LA SESSIÓ DEL PLE DE DATA 30/10/2025.

 

2. APROVACIÓ DEL PROJECTE DE PRESSUPOST 2026. Aprovar inicialment el pressupost general de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, per a l’exercici econòmic 2026, d’acord amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària, la regla de la despesa i l’objectiu del deute públic; juntament amb les seves bases d’execució i tots els seus annexos. El pressupost és de 21.035.299,48 €.

 

El regidor d’Economia Sergi Plaza va explicar que el pressupost és l’expressió de les prioritats polítiques de l’equip de govern i la definició del model de municipi que volem construir; va agrair la feina i compromís, especialment al departament de serveis econòmics i intervenció i dels tècnics-ques de totes les àrees que han treballat de costat amb els regidors i regidores per definir les necessitats de cada àmbit. Són uns comptes -va qualificar el regidor- sòlids, fonamentats i realistes. El pressupost 2026 s’ha elaborat des de la sensatesa, la prudència i el convenciment que cada euro públic ha de ser retornat en forma de benestar dels veïns i veïnes, ajustant la despesa a la realitat.

 

El resultat és un pressupost que ascendeix a 21.035.299,48 €, una xifra molt similar a la de l’any passat si descomptem l’import del préstec per la construcció del nou complex esportiu amb piscines. Un pressupost basat en les polítiques socials i els valors republicans: el benestar social, educació, cultura, la sostenibilitat, l’ocupació, l’esport... àrees que tenen més pes i les que donen coherència al model de municipi que defensem: més just, més verd, més participatiu i més cohesionat.

 

Vull destacar la dada de l’endeutament, que se situa en el 28%, molt per sota del límit normatiu i molt lluny d’una situació de risc. Això demostra que la salut financera és sòlida i les decisions que s’han pres en aquests anys han estat responsables i rigoroses.

 

Un resum de la despesa per àrees reflecteix la prioritat de les persones i serveis essencials: serveis socials manté la despesa garantint l’atenció als col·lectius més vulnerables, educació reforça activitats i suport als centres, cultura es manté estable per continuar ampliant l’oferta i esports incrementa la despesa en coherència amb el pes que tindrà el nou complex esportiu.

 

Les partides més elevades responen a la contractació dels serveis essencials que impacten en el dia a dia: la recollida de residus (1,9 milions d’euros), neteja (700.000 euros) assumits enguany per la nova empresa municipal i subministraments bàsics com la llum i gas (500.000 euros).

 

Pel que fa al capítol d’inversions, de 883.721, 27 euros, el regidor va esmentar que la inversió més important és el complex esportiu municipal, un projecte que millorarà el benestar i la qualitat de vida de moltes persones.

 

El pressupost 2026 és prudent i rigorós, però també ambiciós: consolida els serveis essencials; aposta per la cohesió, la igualtat, la cultura, l’educació i l’esport. A través d’aquests comptes garantim la inclusió social, reforcem l’ajuda a l’educació i consolidem una vida cultural i comunitària més rica i participativa. En síntesi, invertim en un municipi més just més sostenible i amb més qualitat de vida per tothom.

 

S’aprova per 12 vots a favor del grup municipal ERC-AM i 4 vots en contra del PSC-CP (3) i Junts x Palau (1).

 

3. APROVACIÓ DE MODIFICACIÓ DE CRÈDIT EXTRAORDINARI I SUPLEMENTS DE CRÈDIT PER BAIXES EN ALTRES PARTIDES. TRANSFERÈNCIA DE FINANÇAMENT AFECTAT. Es tracta d’un import de 547.439 euros que correspon l’alliberament de crèdit previst pel complex esportiu, gràcies a l’obtenció de diverses subvencions, que es destinarà a millores en equipaments esportius, escoles i escoles bressol. (330.000 euros es destinaran a inversions en la millora d’instal·lacions esportives municipals -plaques fotovoltaiques al camp de futbol municipal, quatre mòduls de vestuaris i oficines al mateix camp de futbol per un problema de deteriorament de les instal·lacions i els efectes dels aiguats passats-; 62.000 a millores a les escoles bressol i  95.000 euros per inversions als centres educatius. A més, 60.000 euros es destinaran a adequar les voreres per ser accessibles).

 

S’aprova per 16 vots a favor del grup municipal ERC-AM (12), del PSC-CP (3) i Junts x Palau (1) i l’abstenció de C’s (1).

 

4. DONAR COMPTE AL PLE DE LA TRAMESA AL MINISTERI D’HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES DE L’ESTAT D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 3r TRIMESTRE 2025. L'estabilitat pressupostària s'identifica amb una situació d'equilibri o superàvit computada, al llarg del cicle econòmic, en termes de capacitat de finançament d'acord amb la definició continguda en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals.

 

5. DONAR COMPTE DELS INFORMES DE MOROSITAT I DEL PERÍODE MIG DE PAGAMENT A PROVEÏDORS CORRESPONENTS AL 3r TRIMESTRE 2025. (És de 7,67 dies inferior als 30 dies que marca la llei).

 

6. APROVACIÓ INICIAL PER UNANIMITAT DE LA MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL PÚBLICA NO TRIBUTÀRIA DERIVADA DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI. D’ABASTAMENT D’AIGUA POTABLE. S’aprova la modificació de les tarifes del servei de subministrament d’aigua potable per a l’any 2026 de l’Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial pública de caràcter no tributari relatiu a la prestació del servei d’abastament d’aigua potable de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, d’acord amb la petició formulada per part de l’empresa CASSA AIGÜES I DEPURACIÓ, SLU., ja que l’increment de l’1,75 % en les tarifes, per imperatiu legal, correspon a aspectes econòmics relatius al manteniment de l'equilibri financer del servei que no fan variar aspectes tècnics i de servei de subministrament d’aigua.

 

7. SOL·LICITUD DE BONIFICACIÓ DE L'IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES LIQUIDAT AMB MOTIU LES OBRES DE REHABILITACIÓ I MILLORA DE L'EDIFICIÈNCIA ENERGÈTICA AL CENTRE EDUCATIU L'ALZINA. S’aprova per unanimitat de tots els grups del consistori.

 

8. APROVACIÓ INICIAL PER UNANIMITAT DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DE LA COMISSIÓ DEL PLA INTERN D'IGUALTAT DE PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS. En data 24 d’abril de 2024, el Ple de la Corporació va aprovar el III Pla Intern d’Igualtat (2024- 2028), el qual introdueix noves línies d’actuació i estructura organitzativa que fan necessari modificar el Reglament de la Comissió d’Igualtat per adequar-lo a la nova planificació. Malgrat els esforços realitzats al llarg d’aquestes últimes dècades des de les diferents administracions públiques i col·lectius socials, les desigualtats entre homes i dones continuen reproduint-se, materialitzant-se en discriminacions per raó de sexe, gènere i opcions hetero-dissidents. Diverses dades demostren que continua existint una discriminació en l’accés al treball, una diferència salarial important, un sostre de vidre que no permet a les dones la seva promoció en segons quins àmbits i les violències masclistes que tenen com a màxima expressió els feminicidis. Des de fa anys l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans ha desenvolupat accions a fi d’avançar en la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, però les noves realitats a les quals hem de fer front avui ens obliguen a replantejar-nos aquest tipus d’intervencions i anar més enllà, dotant de contingut teòric les línies d’actuació política envers aquest tema. El repte actual és aconseguir introduir la perspectiva de gènere i interseccional en tots els espais de la planificació municipal.

 

9. DEROGACIÓ DEL REGISTRE MUNICIPAL DE PARELLES ESTABLES. L’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans va crear el Registre municipal d’Unions Civils mitjançant acord de Ple de data 28 de setembre de 1995. En data 30 de juliol de 2020 el Ple acorda la modificació del seu contingut i denominació passant a nomenar-se Registre Municipal de Parelles Estables. La Generalitat de Catalunya crea el Registre de parelles estables de Catalunya mitjançant el Decret Llei 3/2015 de 6 d’octubre, de modificació de la Llei 25/2010, del 29 de juliol, que desplega el Llibre segon del Codi Civil de Catalunya. Vist que el registre de la Generalitat reconeix i regula els efectes jurídics de les parelles estables dins tot el territori català i davant les administracions públiques de l’Estat. El Ple acorda  el tancament del Registre Municipal de Parelles Estables de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, atesa la creació i posada en funcionament del Registre de Parelles Estables de Catalunya i mantenir només la vigència del Registre Municipal de Parelles Estables a efectes d’emetre certificacions de les inscripcions efectuades fins a la data del tancament. S’aprova per unanimitat de tots els grups del consistori.

 

10. APROVACIÓ PER UNANIMITAT DE LA PRÒRROGA PEL 2026 DEL PLA DE DROGUES I ADDICCIONS (2020-2025). El Ple acorda prorrogar pel 2026 el Pla de Prevenció de Drogues i Addiccions (PPDA) 2020-2025 per tal de, com va explicar la regidora d’Acció Social Patricia Freire, poder realitzar un diagnòstic acurat de les noves realitats i implementar un nou pla en el 2027.

 

11. APROVACIÓ PER UNANIMITAT DE LA MODIFICACIÓ DE LA PLANTILLA PER CREACIÓ DE 3 PLACES D'EDUCADOR/A AUXILIAR PER LES ESCOLES BRESSOL. Per fer front a l’increment de la demanda provocada pel tancament de l’escola bressol privada Moixaina al mig del curs escolar, i amb l’informe corresponent de les direccions de les Escoles bressols municipals, Patufet i el Sol, s’acredita la necessitat d’incrementar la plantilla de personal laboral en la categoria d’Educador/a Auxiliars en un nombre de 3 persones més. Per això cal crear 3 places a la plantilla de personal laboral, de la categoria Educador/a Auxiliar Escola Bressol.

 

L’alcalde Oriol Lozano, ha destacat l’esforç i la màxima celeritat amb la qual s’ha actuat des de l’ajuntament per donar resposta a la situació; per la col·laboració amb els serveis territorials d’educació de la Generalitat; obrir una aula nova; fer canvis i adequar aules de les escoles bressol municipals; la selecció de les 3 noves educadores i ha agraït a les direccions de les dues escoles bressol municipals, Patufet i El Sol, als equips tècnics i de recursos humans de l’Ajuntament l’esforç perquè es puguin incorporar aquestes educadores i per poder acollir a aquests infants al més aviat possible.

 

12. EL PLE REBUTJA LA MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL PSC-CP, AMB L’ADHESIÓ DEL GRUP MUNICIPAL CM-JXPSIP, PER INSTAR EL GOVERN A RECTIFICAR ELS CANVIS DE LA PARADA D’AUTOBÚS DE L’AV. CATALUNYA A L’ALTURA DEL CARRER DE DALT. Es rebutja la moció per 12 vots en contra del grup municipal ERC-AM i els 5 vots a favor del PSC-CP (3), Junts x Palau (1) i C’s (1).

 

13. RENÚNCIA DEL CÀRREC DE REGIDORA DEL GRUP MUNICIPAL JUNTS PER PALAU.  En data 13 de novembre de 2025, la regidora Laura Navarro Ceballos, membre del Grup Municipal Junts per Palau-solità i Plegamans-compromís municipal, va presentar la seva renúncia voluntària i anticipada al càrrec de regidora de l’Ajuntament, d’acord amb el que estableix l’article 182 de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General (LOREG). El Ple pren coneixement de la renúncia formulada per la Sra. Laura Navarro Ceballos al càrrec de regidora, i remet certificació d'aquest Acord a la Junta Electoral Central juntament amb la còpia de l'escrit de renúncia. També requereix al Sr. Ovidi Cristian Popescu, que figura en el següent lloc en la llista del mateix grup, es pronunciï sobre si està disposat a desenvolupar les funcions de regidor de l’Ajuntament, tal com s'estableix a l'article 182.1 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny. En cas que aquesta persona renunciï a desenvolupar les funcions de regidor de l’Ajuntament, requerir-li al següent de la llista, i així consecutivament.

 

La regidora sortint, Laura Navarro va explicar que renuncia a la seva acta com a regidora a causa de la seva feina professional que l’impedeix assumir les responsabilitats que el càrrec comporta. Han estat deu anys i mig en el govern i l’oposició i em quedo amb l’experiència que he viscut, de servir i vetllar pels drets dels ciutadans del nostre municipi. 

 

14. DONAR COMPTE DE LES RESOLUCIONS EMESES PER L'ALCALDIA I ACORDS DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DES DE L'ÚLTIMA SESSIÓ PLENÀRIA.

 

15. PROPOSTES D’URGÈNCIA. No hi ha propostes d’urgència.

 

16. PRECS I PREGUNTES.

 

Els acords del Ple es poden consultar al web de l’Ajuntament i trobareu el text íntegre de les mocions aprovades a:

https://www.palauplegamans.cat/ajuntament/tauler-d-anuncis

 

 

 

Enllaços relacionats

Comparteix aquest contingut