Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

Registre de sol·licitants d'habitatges de protecció oficial (HPO)

#Família
#Ajuts Socials
#Edificis, Habitatges i Locals

Descripció

Sol·licitud per poder accedir a un habitatge de protecció oficial.

Organisme competent / responsable

Generalitat de Catalunya

Àrea tramitadora

Agència de l'Habitatge de Catalunya i Departament de Territori i sostenibilitat

Classificació temàtica

Ajuts Socials i Habitatge

Qui el pot demanar

Les persones que vulguin optar a la concessió d'un habitatge amb protecció oficial i compleixin tots els requisits establerts. La inscripció es pot realitzar individualment o com a unitat de convivència: grup de persones físiques que acreditin que conviuen efectivament en un mateix domicili o es comprometen a fer-ho en un termini determinat, amb independència de si existeix relació de parentiu entre elles. Es poden incloure les persones amb relació de parentiu amb la persona sol·licitant de l'habitatge i es trobin en procés de reagrupament familiar.
El formulari pot ser completat en més d'una sessió.

Internet

Observacions

Per tramitar telemàticament es requereix d'identificació digital (idcat mòbil, IdCAt certificat, cl@ve....)

Tramitar

 

 ❓Si tens dubtes per tramitar telemàticament, truca'ns al ☎️93 595 48 03 o si ho prefereixes et truquem nosaltres.

 


Presencial

Observacions

Servei d'Atenció Ciutadana

On es fa

Serveis Socials
C/Anselm Clavé, 11
T. 93 864 30 12
c/e: serveissocials@palauplegamans.cat
Horari: De dilluns a divendres de 9:00 a 13:00 hores

 

SAC (Servei d'Atenció Ciutadana)
Plaça de la Vila, 1
c/e: info@palauplegamans.cat
Horari: De dilluns a divendres de 8:30 a 14:00 hores

 

Agència de l'Habitatge de Catalunya, Departament de territori i sostenibilitat. (també per correu postal)


Període de l'any en que es pot demanar

En qualsevol moment de l'any

Termini de la sol·licitud

Durant tot l'any. Per mantenir-la, caldrà que la renovis cada dos anys. Pots renovar la inscripció fins 90 dies abans de la caducitat.

Requisits previs

  • Ser major d'edat o estar emancipat.
  • Estar empadronat en un municipi de Catalunya o tenir reconeguda la condició de persona retornada.
  • Tenir capacitat legal per signar contractes. En cas contrari, el teu representat legal pot sol·licitar la inscripció al Registre en el teu nom, amb l'autorització judicial quan correspongui.
  • Complir el límit d'ingressos establert a la normativa per accedir a un habitatge amb protecció oficial.
    • Aquests ingressos es justifiquen amb la declaració de renda de les persones físiques.
      • Si la persona sol·licitant o algun dels membres de la unitat de convivència no estan obligats a fer aquesta declaració, els ingressos es justificaran mitjançant:
        1. Documentació que acrediti els ingressos i les retencions
        2. Certificat de l'Agència Tributària sobre la no obligació de presentar la declaració de renda.
    • Els ingressos de la unitat de convivència són la suma dels ingressos percebuts per totes les persones que la conformen. En cas que la unitat de convivència estigui formada per diverses unitats familiars, els ingressos a considerar són els que corresponguin a cada unitat familiar.

 

  • Tenir necessitat d'habitatge per una de les raons següents:
    • No tens habitatge.
    • El que tens no és l'adequat o no es troba a la teva disposició.

 

S'entén que no es disposa d'habitatge quan:

  • No es té habitatge en propietat, amb dret de superfície o usdefruit.
  • En tens un en propietat però:
    • És un habitatge de protecció pública que ha esdevingut inadequat perquè les teves circumstàncies personals o familiars han canviat de forma sobrevinguda. En aquest cas, no podràs ser propietari simultàniament de més d'un habitatge protegit.
    • És un habitatge lliure i no el pots utilitzar per causes que no són responsabilitat teva. En aquest cas, l’habitatge ha de tenir un valor inferior a:
      • El 40% del preu de l'habitatge que vols adquirir.
      • El 60% del preu de l'habitatge que vols adquirir, en els supòsits següents:
  • Tens més de 65 anys.
  • Ets una dona víctima de violència de gènere.
  • Posseeixes el títol de família nombrosa. 
  • Posseeixes el títol de família monoparental amb fills. 
  • Ets o tens a càrrec teu una persona dependent o amb discapacitat reconeguda oficialment.
  • Ets una persona separada o divorciada. En aquest cas, si tens obligació de pagar pensions per aliments i compensatòries, cal que estiguis al corrent de pagament.

 

S'entén que el teu habitatge no és adequat o que no es troba a la teva disposició quan:

  • Es troba fora de l'ordenació urbanística o ha estat declarat en ruïnes.
  • Està inclòs en un procediment d'expropiació.
  • Ha estat declarat infrahabitatge d'acord amb el que preveu l'article 44 de la Llei 18/2007.
  • S'ha designat judicialment com a domicili de la parella, en cas de nul·litat, separació o divorci, i no disposes d'un altre habitatge a la teva disposició.
  • És el domicili familiar però l’has hagut d’abandonar a conseqüència de maltractaments en l'àmbit familiar que has denunciat davant les autoritats.
  • És el domicili familiar però l’has d’abandonar per separació o divorci i no disposes de recursos suficients per accedir a un habitatge lliure.
  • Està ubicat en un edifici que no compleix la normativa d'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques i tu o algun membre de la unitat de convivència té reconeguda la condició de discapacitat amb mobilitat reduïda permanent.
  • Està ocupat per unitats de convivència formades per un nombre de persones massa gran per a la superfície que té, d’acord amb la normativa de condicions d'habitabilitat.
  • No està situat a la comarca on sol·licites l'habitatge protegit, quan hagis de canviar de domicili per raons prou justificades (mobilitat laboral, dependència física o altres).

Preu / Taxa

Gratuït

Documentació a aportar

Si sol·licites la inscripció a títol individual: 

  1. Fotocòpia del DNI/NIE (*)
  2. Certificat d'empadronament, amb la indicació de la data d'alta (*)
  3. Documentació acreditativa dels ingressos: 
    • Declaració d’IRPF (*) 
    • Certificat d'ingressos 
    • Certificat d’imputacions de l’AEAT 
    • Certificat de pensió 
    • Certificat de prestació d’atur 
    • Etc. 

 

Si sol·licites la inscripció en representació de les persones amb les quals formaràs la unitat de convivència: 

  1. Declaració responsable signada per tots els membres de la unitat.  
  2. Fotocòpia del DNI/NIE de tots els membres de la unitat (*)
  3. Fotocòpia del llibre de família o document que acrediti la convivència. 
  4. Certificat d'empadronament de tots els membres de la unitat, amb la indicació de la data d'alta (*)
  5. Documentació que acrediti els ingressos de tots els membres de la unitat de convivència (declaració de la renda(*), certificats d'ingressos, etc.). 

 

Específica:

  • Conveni regulador de la separació o el divorci i sentència que l'aprova, si ets una persona separada o divorciada. 
  • Certificació corresponent, en cas que tinguis alguna discapacitat. 
  • Comunicació que ets persona beneficiària d’un habitatge de lloguer social, si és el teu cas. 

 

(*) No has d’aportar aquesta documentació si, en el moment d'omplir la sol·licitud d'inscripció, no t'oposes a que l’òrgan que gestiona la inscripció obtingui les dades necessàries de forma electrònica a les següents entitats: Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), Agència Tributària de Catalunya, Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), Padró municipal corresponent, Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), Direcció General de la Policia, Direcció General del Cadastre, Tresoreria General de la Seguretat Social i Registre de la Propietat. 


Impresos del tràmit

Sol·licitud d'inscripció en el registre de sol·licitants d'habitatges de protecció oficial


Normativa

  • Decret llei 2/2025, de 25 de febrer pel qual s'adopten mesures urgents en matèria d'habitatge i urbanisme
  • Instrucció 2/2012 sobre els procediments d'adjudicació d'habitatges amb protecció oficial destinats a la venda
  • Procediment d'adjudicació excepcional per a promotors privats.
  • Nota relativa a la inscripció al Registre de Sol·licitants d'Habitatges protegits d'afectats per la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.
  • LEY 18/2007, de 28 de diciembre, del derecho a la vivienda. (DOGC  núm.  5044  publicado el  09/01/2008 )
  • ORDEN MAH/333/2010, de 7 de junio, por la que se nombran los miembros de la Comisión de Reclamaciones sobre Vivienda Protegida. (DOGC  núm.  5650  publicado el  15/06/2010 )
  • DECRETO 106/2009, de 19 de mayo, por el que se regulan el Registro de Solicitantes de Viviendas con Protección Oficial de Cataluña y los procedimientos de adjudicación de las viviendas con protección oficial. (DOGC  núm.  5419  publicado el  13/07/2009 )
  • ORDEN MAH/489/2009, de 18 de noviembre, por la que se designa el órgano competente para la adjudicación de viviendas con protección oficial, se fija la fecha de inicio del Registro de Solicitantes de Viviendas con Protección Oficial de Cataluña, y se relacionan los registros municipales existentes en esta materia. (DOGC  núm.  5510  publicado el  20/11/2009 )
  • LEY 24/2015, de 29 de julio, de medidas urgentes para afrontar la emergencia en el ámbito de la vivienda y la pobreza energética. (DOGC  núm.  6928  publicado el  05/08/2015

Termini de resolució

3 mesos


Silenci administratiu

Positiu

Normativa del silenci administratiu

  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPACAP)                                       
  • En matèria de silenci administratiu, la LPACAP, en els seus articles 24 i 25, segueix la mateixa regulació general que ja es contenia a la seva antecessora Llei 30/1992 (LRJPAC)

Vies de reclamació

Les ordinàries del procediment administratiu

Altra informació d'interès

Formalització de l'adjudicació


Una vegada formalitzat el corresponent contracte d'adjudicació d'un habitatge, aquest s'ha de posar a portar a visar en l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.

 

Ocupació dels habitatges adjudicats

 

La persona adjudicatària d'un habitatge amb protecció oficial ho ha d'ocupar en un termini màxim de tres mesos a comptar des de l'endemà del lliurament de claus

La inscripció en el Registre es pot realitzar en qualsevol moment. La inscripció té una vigència de tres anys i és renovable.


0

Informació actualitzada el dia 20/05/2025

Comparteix aquest contingut

Et podem ajudar?X

Truca'ns

935 954 803

de dilluns a divendres
de 8 a 20h


 

Et podem ajudar?